Monday, February 10, 2014

Kuidas sünnivad väikesed imed






Tegelikult võinuks selle jutu pealkiri olla ka "algaja rezissööri meelespea helitöötluseks", kuid ma otustasin teisiti, kuna fakt, et ma järgnevat juttu siin pajatada saan on kokkuvõttes ikkagi ime. 
Mu kauatehtud-kaunikene-lühidokumentaalihõnguline-fantaasiasugemetega-filmihakatis on jõudnud lõpuks otsustavasse faasi. Helistuudiosse nimelt. Kohta, mis on vaat et olulisem kui film ise. Mistõttu oleks eriti piinlik, kui nüüd, ligi kaks aastat peale idee formuleerimist ning võtete algust, kaoks rezisööril oskus oma taiest loogilise lõpuni viia.
See projekt on olnud üks suur hüpe tundmatusse vette, millest välja pääsemine ei ole päris lõpuni kindel olgugi, et teatav armsalt hipilik naiivsus lubab sul arvata, et sa oskad piisavalt hästi ujuda.
Ühesõnaga. Kuulake mind, oo kõik teie, kes te olete mõelnud, et kasvõi ükski kord elus tahaksite teha midagi, millel poleks sellist põlve otsas kokku lipitud ja lapitud taiesele iseloomulikku maitset.
a. Kui olete plaaninud oma filmis kasutada kellegi monoloogi või dialoogi, siis palun kasutage selleks õiget mikrit a la lavalier või suunamikrit koos tuult trotsiva karvapalliga ning veenduge, et akud oleks laetud ja kaasas ning mälukaardil piisavalt ruumi. Ning palun salvestage alati eraldi ka fooni, kus teie tegevus aset leiab. Helimikserdaja on sulle oi kui tänulik pärast, rääkimata publikust, kes ei ole sunnitud kogu aeg nina subtiitrites järge ajama.
b. Kui olete otsustanud kasutada visuaalse emotsiooni võimendamiseks taustamuusikat, siis palun leidke muusik(ud), kes oleks nõus looma originaalloomingut ning kelle senine muusika sobiks filmi stiiliga kokku. Eriti hea on kui nad teeksid seda mina-sulle-film-sina-mulle-muusika põhimõttel. Puhas võit-võit.
c. Kui filmimaterjal on koos siis on ainuõige asi teha muusikutele selgeks oma nägemus ja tunded filmimuusika osas ning anda neile aega panna kokku esimene zabloon, mida saaks siis koos asuda timmima ENNE, kui minna stuudiosse salvestust tegema. Taksomeeter tiskub seal julmalt ja ei arvesta ültsegimitte sellega, kas inpsiratsioonihakatis tuleb kohe või alles kolme tühja higistatud tunni pärast.
d. Uskumatult palju aega ja närvikulu hoiab kokku see, kui sul on meeles hankida muusikutelt infot mis moodi nad plaanivad muusikat salvestada. Ehk mis pille ja muid vidinaid kasutatakse ning mitmest etapist helindamine võiks koosneda. Samuti on tähtis saada infot ka helimikserdalajalt, et kas sellisel moel heli ülesvõtmine on konkreetses stuudios lihtne ära korraldada ilma suurema putitamise, softijamade ja juhtmenu**ita.
e. Ära kunagi otsusta ise palju võib kuluda aega salvestamisele, eriti kui punkt C on puudulikult täidetud. Inspiratsioon ja kohapeal leiutamine on lahe tegevus vaid siis, kui kõigil on aega maa ja ilm ning sellega osatakse arvestada. Ühesõnaga uuri, mida aravavd muusikud ning püüa seda sobitada helimikserdajate võimalustega ning ka vastupidi.
g. Kui salvestuse ajal on tehtud lugematu arv duubleid siis tasuks teha märkmeid, kus millist lõiku pärast monteerimisel kasutada ja ka millist efekti lisada. Seda eriti juhul kui montaazhi ajal pole muusikuid käepärast kohe võtta ning enda heliloomise kogemused  piirduvad dushijazzuga.
f. Vägisi heliloomingut stuudios kangutada pole mõtet. Kui sa ei suuda oma mõtet edasi anda ning ka muusikud pole õigel lainel, siis tasub võtta aeg maha, vaadata olemasolev kraam üle ning proovida uuesti.
g. Tähtis on mitte alla anda, kui kohe ei õnnestu. Kasuks tuleb ka võime hoida kõikide võtmeinimeste tujusid üleval ning ohjata neid vähemalt välise kindlustundega võiduka lõpuni.

Tunnistan, et selles nimekirjas leidub asju, mis käivad minu kohta ning mille vältimine oleks tähendanud kindlasti veelgi mõnusamat loomeprotsessi. Aga kokkuvõttes pole enam midagi kahetseda. Jääb vaid üle loota, et keegi inimloom tõepoolest viitsib võtta õppust teiste vigadest ning läbi selle loob midagi kordumatut ja otse südamest. 
Kõigile teistele olgu lohutuseks öeldud, et asjad saavad olla ka palju hullemad. Kes ei usu siis vaadaku viisi kuidas mösjöö Peter Jackson nägi kurja vaeva oma Sõrmuste Isanda triloogia järeltöötlusega. Oma 12 kuldmehikest võitnud "Kuninga Tagasitulekut" nägi ja kuulis ta esimest korda täies pikkuses alles esilinastusel.

Edasi, seltsimehed!!!

No comments:

Post a Comment