Kui jagada laupäevane päev osadeks, siis enam-vähem poole ma magasin sirgelt maha, kuskil kuuendiku ma tegelesin füüsiliste ja kokanduslike aktiviteetidega ning järelejäänud kolmandik kuulus Raadio Ööülikooli seltsis kuulates Enn Kasaku loenguid. Mingi hetke käis peast läbi klõps, et pagan, ma pean need mõtted üles kirjutama ja siia postitama, et saaks nende juurde aeg ajalt tagasi pöörduda ükskõik kus maailmaotsas parajasti ka ei viibiks. Noja järgmine ongi siis ööülikooli loengu Rumaliku Universumi Elementide konsentraat ehk jutt millest mina aru sain ja mis vääris ülestähendamist. Mõistlik oleks muidugi ka loeng ise ära kuulata ja peale seda tsitaatide juurde tagasi tulla. Ühe tunni leiab alati, et endast targemaid (kes aravad, et nad on lollimad) ära kuulata. Alati.
Raadio Ööülikool - Rumaliku universumi elemendid
Teadusfilosoof Enn Kasak
Kasak tsiteerides Adams’it: Inimesel on peaaegu ainulaadne
võime, et ta võib õppida teiste kogemusest. Aga sama tähelepanuväärne on see,
et tal on ilmne vastumeelsus teiste vigadest õppida.
Kasak: Analüüs on meetod rumaluse edasinihutamiseks.
Kasak: Elamises oleme me kõik professionaalid.
Kasak: Teaduslikult tõestatud, järelikult vale.
Kasak: Iga kord, kui ma midagi uut välja mõtlen, siis ma
avastasin lünga oma hariduses.
Kasak: Rumalust on vaja selleks, et üldse midagi saavutada. Midagi
mis ei oleks tühiasi.
Kasak: Inimkond ei olegi veel niikaugele jõudnud, et tõelist
teadust teha. Me peame sinna alles kasvama.
Kasak: Ma loodan, et me oleme võimelised tegema ka täiesti
uusi vigu, mitte ainult vanu kordama. Ja selle juures saavutama ka uusi
saavutusi.
Kasak: Ma kaldun aina rohkem pidama rumaluseks seda, mis
langeb minu arvamusega kokku. Ega siis noored ei ole ainult jobud, neil on ka
aeg–ajalt õigus.
Küsimus Kasakule: Kas teaduse tegemine välistab
emotsionaalsuse ehk kas millestki vaimustunud olemine ja teaduse tegemine
välistavad teineteise?
Kasak vastab: Kas lenduri vaimustumine lendamisest välistab,
et ta võiks lendur olla? Ma ei näe siin seost. Teadlane on ka inimene, vähemalt
praegu veel on. Teadlasel peab olema mingi motivatsioon, muidu ta ei peaks
inimesena vastu. Tähtis on just see, et ma olen emotsionaalne ja ei lase ennast
emotsioonidest mõjutada. Voh see on juba midagi. See muudab elu mõttekaks.
Kasak tsiteerides Kivistikku (usuteaduskonna
filosoofiaõppejõud) : Kas te teate, mis siis oleks, kui Jumalat ei oleks? Siis
oleks Kurat Teab Mis.
Kasak: Kas reaalsus eksisteerib või mitte, see on Usu
küsimus.
Kasak: Teadustöötajate arvu kasv ei vii teadlaste arvu
kasvuni. Samamoodi nagu kirjaoskajate arvu kasv ei vii kirjanike arvu kasvuni.
Kasak: Iga kord kui mul tekib tunne, et ma olen millestki
aru saanud, siis ma olen tegelikult loll.
Kasak: Maailm on täis väga võimekaid ja väga andekaid
inimesi. Samas lastele luuakse mulje nagu andekus oleks eriline(haruldane) asi.
Ei ole. Praktiliselt iga inimene on andekas. Ja mõni inimene on kohe
üliandekas. Aga haruldane on oma võimete ära kasutamine.
Kasak: Peab lihtsalt taipama, et – Mina – ei ole väärtus. Täpselt
nagu noorus ei ole isiksuslik omadus, nagu paljud noored arvavad. Tegelikult
pole Minaks Olemine mittemingisugune väärtus. See on pigem kohustus, mis tuleb
ära elada ja seda kohustust ei olegi kerge kanda.
Kasak: See kui keegi inimene teab midagi, siis tihti see ei
ole tema isiklik teene, vaid see sõltub kui hea ühe või teise omaduse ta on
kaasa saanud (mösjöö Kasakul oli nooruses absoluutne mälu ja ta luges väga
kiiresti). Ma olen elu jooksul õppinud uskumatul kogustel igasugu lollusi ja
tegelenud igasuguste asjadega. Aga kui üks inimene teeb teisest rohkem lollusi,
siis ega ta sellepärast (sellest teisest) veel targem ei ole.
Kasak tsiteerides Hiina klassikut: Sa ei pea tegema asju paremini
kui teised. Sa pead tegema nii hästi kui sa oskad. Laitmatult.
Kasak: Kes on siis ikkagi väärt õnnelik olema? Inimesed
arvavad, et nad saavad õnnelikuks „Saades“ aga mitte „Andes“. See on üks
huvitav fenomen. Aga mul on tunne et see olukord on muutumas.
Kasak: Abielu mõte on see, et kui viiekümne aasta pärast, kui kõik peksavad sind jalaga ja küsivad: „Miks sa tõbras juba ära ei kärva?“, on sul Keegi, kellega sa saad Inimese Moodi rääkida. Vat see on abielu projekt, mis omab mingit mõtet.
Kasak: Abielu mõte on see, et kui viiekümne aasta pärast, kui kõik peksavad sind jalaga ja küsivad: „Miks sa tõbras juba ära ei kärva?“, on sul Keegi, kellega sa saad Inimese Moodi rääkida. Vat see on abielu projekt, mis omab mingit mõtet.
No comments:
Post a Comment